Przekraczanie strefy komfortu

Strefa komfortu

Co to jest strefa komfortu?

Pojęcie strefy komfortu najbardziej znane będzie osobom, które nie lubią żadnego rodzaju nowych wyzwań oraz jakichkolwiek zmian otoczenia. Są ludźmi stabilnymi w życiu uczuciowym i zawodowym, a najbezpieczniej czują się w tej przestrzeni, którą już znają. Co za tym idzie „strefa komfortu”, to nic innego jak bezpieczna przestrzeń, w której czujemy się dobrze, nienarażeni na nowe bodźce, niszczące dotychczasowe nawyki czy przyzwyczajenia. 

Dlaczego warto przekraczać swoją strefę komfortu?

Świat jest duży i ma nam wszystkim naprawdę wiele do zaoferowania. Powinniśmy więc podziwiać go wszystkimi zmysłami – czuć, widzieć i robić wiele różnych rzeczy. Niepewność związana z przekraczaniem strefy bezpieczeństwa może niepotrzebnie zatrzymywać nas w miejscu – w nieudanym związku, w pracy, która nie sprawia żadnej satysfakcji czy w mieście, w którym nic nam się nie podoba i po prostu mieszkamy w nim od zawsze. Przez usilne trzymanie się swoich nawyków nie poznamy nowych ludzi, nie dostaniemy awansu lub nie skoczymy na bungee, a inne przykłady można mnożyć bez końca.

Jak wyjść ze strefy komfortu?

Najlepiej zastosować metodę małych kroków, bo rzucając się od razu na głęboką wodę można łatwo się zrazić lub po prostu wystraszyć. Wychodzenie ze strefy komfortu będzie bardzo prywatnym procesem, ponieważ każdy ma inaczej wytyczone własne granice. U niektórych wyjściem ze strefy bezpieczeństwa będzie zwyczajna rozmowa z obcym na przystanku autobusowym czy poproszenie o pomoc w zatankowaniu samochodu pracownika stacji benzynowej. Dla kogoś innego strefa komfortu może dotyczyć trzymania się jednego stanowiska pracy, w której chociaż nie zarabia wiele, czuje się bezpiecznie – wtedy warto chociażby przeszukać internet w poszukiwaniu nowych możliwości zawodowych lub zapisać się na jakiś kurs, może taki związany z naszymi innymi zainteresowaniami.

Ćwiczenia na wychodzenie ze strefy komfortu

Dla osób, które już wiedzą, że są zamknięte od dawna w swojej strefie komfortu, udostępniamy trzy pomysły na pierwsze „małe kroczki”, dotyczące wychodzenie poza schematy:

1. Idź do restauracji i zamów coś, czego nigdy nie jadłeś! Może nie wybieraj od razu najdroższego dania z karty, bo może Ci ono nie zasmakować, ale nie bój się, bo istnieje możliwość, że odkryjesz miłość do sushi czy krewetek!

2. Idź na siłownię lub zajęcia fitness! To zawsze szczególnie stresujące dla pań, które od razu czują się negatywnie oceniane. To nieprawda, bo każdy na sali zajmuje się sobą, a ćwiczenia fizyczne wytwarzają endorfiny!

3. Zrób coś miłego dla kogoś obcego! Może to być nawet prosta rzecz jak przytrzymanie drzwi, życzenie miłego dnia lub poniesienie zakupów!